måndag 21 juli 2014

Vegolandet veganias kokbok

Jag vill tipsa om den allra bästa kokbok för veganer jag någonsin har läst!!! har blivit inspirerad till en massa goda recept utifrån den. Den är väldigt heltäckande och har många snabba recept och recept till festligare mat med.

Vegolandet veganias kokbok av Nina och Linda andersson



Jag tänkte dela med mig av ett recept ifrån den till er som jag tycker om:

Biryani - indiskt ris
I en gryta:
stek 1 hackad lök i olja, tillsätt 2 tsk riven ingefära och 2 hackade vitlöksklyftor.
tillsätt sambal oelek, spiskummin, koriander, kanel och gurkmeja.
rör ut saffran i hett vatten och tillsätt vattnet i grytan.

Tvätta 3 dl ris noga så att stärkelsen försvinner

tillsätt riset i grytan, häll i 6dl vatten och 1 buljongtärning (helst ekologisk så du slipper glutamat)
lägg på lock och koka på svag värme

stek under tiden hackad:
Morot, blomkål, purjolök och paprika i en stekpanna

När riset är klart så blandar du i grönsakerna i riset och strör över rostade mandelspån. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar